tweede reisverslag vanaf Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Baukje Aarts - WaarBenJij.nu tweede reisverslag vanaf Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Baukje Aarts - WaarBenJij.nu

tweede reisverslag vanaf Bonaire

Door: Baukje Aarts

Blijf op de hoogte en volg Baukje

01 Maart 2015 | Bonaire, Bonaire

Bon Dia,

Ik heb weer even de tijd en hopelijk de inspiratie gevonden om weer een fantastisch reisverslag voor jullie te schrijven.

Kon ta bai? Hier gaat het supergoed! Ik zit zondag alweer 4 weken hier en dat betekent op ¼ van mijn verblijf hier. Nouja daar moet ik niet teveel aan denken. De tijd vliegt hier voorbij en ik heb het naar mijn zin hier. Ondertussen een paar leuke mensen en barretjes ontdekt dus dat maakt het verblijf hier ook een stuk aangenamer. Een andere leuke bijkomstigheid is dat Marlon zondag voor 3.5 week komt. Ik kan niet wachten!

Ik heb na 2 weken de stap genomen om toch een scootertje te gaan huren. Dat ik dat niet meteen de eerste dag gedaan heb. Heerlijk over het hele eiland rond cruisen met mijn scootertje. Ik moet wel goed uitkijken de wegen zijn hier namelijk erg slecht. Ik ben namelijk al op mijn plaat gegaan met mijn fiets dus ik moet voorkomen dat ik op mijn plaat ga met de scooter.

Eens even denken wat voor nieuws ik heb uit turtleland. Ik heb afgelopen week mijn eerste T.I.T meegemaakt. Jullie zullen wel denken wat is een T.I.T. nou weer? Een T.I.T. betekent een turtle in trouble. Dit zijn schildpadden die een vishaak in hun mond hebben, die gestrand zijn, die ziek zijn, die vast zitten in netten etc. Duikers hadden gebeld naar de turtle hotline dat een schildpad zich vreemd gedroeg onder de zoutpier. Wij waren dat moment op de in water surveys en waren toevallig ook nog in de buurt van de zoutpier. Wij zijn naar de zoutpier gevaren en hebben deze 3x af gesnorkeld totdat we de schildpad gevonden hadden. Deze schildpad gedroeg zich inderdaad vreemd. Hij had zijn eigen drijfvermogen niet onder controle en hing maar wat in het water. Schildpadden zijn snelle zwemmers en zijn vaak moeilijk te vangen. Dat was bij deze schildpad niet het geval en dat betekent vaak dat er iets mis is. We hebben de schildpad gevangen en hem omgedoopt tot Timmy the turtle en onder gebracht bij vrijwilligers in een speciale tank. De schildpad is de volgende ochtend meegenomen naar het ziekenhuis voor een röntgenfoto (ja als er een schildpad in problemen zit wordt er ook echt werk van gemaakt om hem te redden). Deze röntgenfoto was van niet zo’n goede kwaliteit maar in ieder geval was er op de foto te zien dat er een blokkade zat. Een blokkade wil zeggen dat de darmen geblokkeerd zijn en dat het voedsel de darmen niet kan passeren. Vaak is dit een blokkade van plastic omdat schildpadden plastic zakken aanzien voor kwallen. Plastic blijft steken in de maag en darmen en ander voedsel kan er niet meer doorheen. We zijn nu al een aantal dagen bezig met het toedienen van antibiotica en suiker aan de schildpad maar er is weinig vooruitgang. Het plastic moet er op een of andere manier vanzelf uitkomen omdat opereren geen optie is. Ik heb er een hard hoofd in omdat de darmpassage nog steeds 0% is en dat is geen goed teken! Voor meer informatie over Timmy houdt de facebook van Sea Turtle Conservation Bonaire in de gaten.

De komende week zijn mijn beide stagebegeleiders naar een meeting in porto rico voor turtle freaks. Dit is een meeting waar meerdere schildpad organisaties naar toe gaan en de recentste ontwikkelingen bespreken. Dit betekent dat ik verantwoordelijk ben voor het in goede banen leiden van de in water surveys maar ik ben er van overtuigd dat dit gaat lukken.

Over een week gaan Marlon en ik onze duikcursus afronden en zijn wij gebretteerd als PADI open water diver en dat betekent dat je met zijn 2-en af mag dalen tot 18 meter. Waarschijnlijk gaan Marlon en ik hier een cursus achter aan plakken namelijk de PADI advanced open water diver en dat betekent dat je mag duiken tot 30 meter.

Nou momenteel loopt er een gecko’tje rond in mijn kamer en ik word best kriebelig van dat idee. Ik krijg hem met geen mogelijk gevangen. Het is niet dat ik er bang voor ben maar het idee dat ik lig te slapen en dat dat beest hier rondkruipt vind ik toch niet zo prettig om het maar netjes te verwoorden. Ik heb de eerste kakkerlak gespot maar gelukkig niet in mijn huis! Gadverdamme wat zijn dat vieze beesten. De kakkerlak zat voor mijn deur en ben er achter aangerend om hem dood te maken. Ja schildpadden red ik wel maar met kakkerlakken zal ik dat nooit doen. Het is trouwens echt waar dat de kakkerlak 2 eitjes dropt als hij dood gaat dus deze heb ik ook maar meteen vermorzeld.

Nou ik hoop dat jullie een beetje genoten hebben van mijn verslag en ik hoop jullie de volgende keer meer te kunnen vertellen over wat Marlon en ik onderwater allemaal gezien hebben.

Ayo!

Baukje

  • 01 Maart 2015 - 16:57

    Olga:

    ha die turtlefreak.
    Gezellig verhaal om te lezen. Had er niet aan getwijfeld dat je het niet leuk zou vinden. Wat een ervaring. Maar kijk uit met de brommer. Veel leerplezier.

  • 01 Maart 2015 - 17:19

    Carina:

    Gaat goed zo te lezen! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Denk eraan dat je de "huisbewakers niet mag vermorselen zoals je met de kakerlekken doet! Men gelooft dat die gekko's je huis beschermen tegen kwade geesten. Ik kijk uit naar je volgende reisverslag. Groetjes, van ons hier uit de kou.

  • 01 Maart 2015 - 17:23

    Liesbeth:

    Nou Baukje, genoten heb ik zeker van je verhaal. Je hebt je roeping gemist.
    Mare eh, gevaarlijk die scooter.
    Je geniet dat lees ik wel.
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Baukje

Actief sinds 10 Dec. 2014
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 4260

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 31 Mei 2015

zeeschildpadden in Bonaire

Landen bezocht: