Derde reisverslag vanaf Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Baukje Aarts - WaarBenJij.nu Derde reisverslag vanaf Bonaire - Reisverslag uit Bonaire, Bonaire van Baukje Aarts - WaarBenJij.nu

Derde reisverslag vanaf Bonaire

Door: Baukje Aarts

Blijf op de hoogte en volg Baukje

15 April 2015 | Bonaire, Bonaire

Bon Nochi, Bon Nochi,

De tijd vliegt hier voorbij en het wordt nu dan ook tijd voor reisverslag numero tres. Aankomende zondag zit ik hier alweer 8 weken en dat betekent dat ik op de helft van mijn verblijf zit.

Marlon is de afgelopen 3 weken bij mij op bezoek geweest en gisteren heb ik ze weer uitgezwaaid. De tijd is omgevlogen terwijl Marlon hier was. We hebben veel leuke dingen gedaan. Het belangrijkste is, is dat we ons duikbrevet gehaald hebben en nu dus samen mogen duiken! Lon en ik zijn vaak op stap geweest en de ‘ we gaan maar een drankje doen’ en ‘we maken het niet laat vanavond’ zijn veel te vaak voorbij gekomen. Marlon is onderhand fulltime vrijwilliger geweest bij STCB en heeft mij en organisatie veel geholpen.

Marlon heeft niet alleen schildpadden gered maar heeft ook als verpleegster voor mijn teen gediend. Ik zal het teenverhaal kort toelichten. Lon en ik gingen zondag naar de clean-up dive. Ik zo lomp als ik op deze aardbol rond ren stoot mijn teen aan een steen. Nouja stukje vel eraf maar verder niks aan de hand. De teen begon een paar dagen later te ontsteken en het was onmogelijk voor mij om dichte schoenen of flippers aan te trekken. Ik dacht ach kleine ontsteking die gaat wel over. Nou uiteindelijk was de pijn echt niet meer vol te houden en zijn we op zaterdagmorgen naar de huisartsenpost gegaan. De dokter vertelde me dat ik een ingegroeide nagel had en dat deze verwijderd diende te worden. Nou ik kan je vertellen 3 spuiten in een ontstoken teen is echt een hel. De nagel is voor de helft verwijderd en is nu zo goed als genezen.

Ik heb jullie in het tweede reisverslag verteld over Timmy de turtle in trouble. Timmy is een kleine hawksbill (karetschildpad) die een blokkade in zijn darmen heeft. Waarschijnlijk is de blokkade een plastic zak. Veel mensen hebben zorg gedragen over Timmy maar het mocht niet baten. Timmy is vanmiddag ingeslapen. Tijdens de volgende schildpad lijkschouwing gaan we kijken wat de blokkade van Timmy was.

Nu we toch het mindere nieuws aan het bespreken zijn ga ik hier meteen op verder. Afgelopen maandag toen ik terugkwam van de survey hing er nogal een rotte lucht in de office. Sue mijn stagegeleidster vertelde mij dat ik niet in de berging mocht komen. Uiteindelijk vertelde Sue het verhaal dat er die ochtend 3 afgeslachte schildpadden zijn gedumpt en deze lagen dus in de berging. Twee karetschildpadden en een groene schildpad. Schildpadden zijn bedreigde diersoorten maar de karetschildpad in het bijzonder. Twee van deze schildpadden waren voorzien van STCB tags. Bij twee van deze schildpadden was het vlees en de flippers verwijderd. De daders hebben de flippers verwijderd maar de tag terug gestopt in zak. Willen ze een statement maken richting STCB? De laatste schildpad is gedood maar hier hebben ze geen vlees vanaf gehaald. Waarschijnlijk was dit te veel werk en hebben ze de schildpad helemaal voor niks gedood! In Bonaire is het verboden om schildpadden te doden en hier staat dan ook een fixe boete of gevangenisstraf op. Samen met stinapa (stichting nationaal park) en de politie proberen we om de daders te vinden.

Van het slechte nieuws zullen we maar over gaan in het goeie nieuws. Vanmorgen tijdens de in water surverys hadden wij weer het geluk om dolfijnen te zien. Ik schat dat het een stuk of honderd dolfijnen waren echt super mooi! En om jullie niet al te jaloers te maken heb ik er ook nog eventjes mee gezwommen.

De komende week gaan we netten in Lagoen en dat betekent dat we een net gaan spannen en de schildpadden blijven hierin hangen. De schildpadden die we hierin gaan vangen zullen rond de 50 kilo wegen. Het wordt dus een hele opgave om deze schildpadden op de boot te krijgen en te gaan meten.
Het nestseizoen komt er ook weer aan! Dit betekent dat de echte joekels van 150 kilo een kijkje komen nemen op Bonaire. Het mooie aan deze moeder schildpadden is, is dat deze schildpadden geboren zijn op Bonaire en op het zelfde nest als zij geboren zijn ook hun eitjes weer gaan leggen. Schildpadden kunnen tot 5 nesten a 150 eieren per seizoen leggen. Dit is een heel aantal je moet er toch niet aan denken? Het is daar in tegen wel erg belangrijk dat schildpadden zoveel eieren leggen omdat maar 1 van de 1000 schildpadden volwassen zal gaan worden.

Ik heb ondertussen ook een baantje gevonden op Bonaire en wel in het El Mundo restaurant vooraan aan de winkelstraat. Een leuke restaurantje en ik heb het erg naar mijn zin. Er komen veel Bonairianen, Amerikanen en Nederlanders. De mensen in de keuken spreken allemaal Spaans en dat maakt de manier van communiceren soms erg moeilijk met ze. Dit levert uiteraard weer hilarische momenten op als ze mij weer voor de gek houden en ik er niks van kan maken. Het mooie aan de restaurantjes in Bonaire is, is dat ze werken met lokale vissen en deze vissen worden iedere dag vers gevangen in de zee. Aan het einde van de dag stopt er een truck met vissen achterin voor de deur en deze levert weer een aantal verse visjes af.

Nou ik ga er weer een eind aan breien,

Ciaooooooooooo,

Baukje

  • 18 April 2015 - 13:15

    Shannen :

    Heey Baukje,
    Ik ben je al een tijdje aan het volgen en volgens mij heb jij de ultieme stage plek; schildpadden, mooie omgeving en vriendelijke mensen. Ik doe op het moment een marine biologie studie en ben druk opzoek naar een stage plek. De STCB is me al eerder opgevallen maar door jou reisverslagen weet ik eigenlijk wel zeker dat dit perfect is. Zou je me wat meer informatie kunnen geven over je stage opdracht? Ik heb je toegevoegd op facebook.

    Veel plezier daar in de zon,
    Groetjes Shannen

  • 18 April 2015 - 20:30

    Aniek En Jur:

    Hallo Baukje,

    hoe ben jij op Bonaire gekomen? Met een heel groot vliegtuig vanaf Schiphol in Amsterdam? Papa en mama zeggen van wel.

    Heb jij ook bij de dolfijnen op de rug gezeten? Mama zegt dat jij er alleen mee hebt gezwommen.
    Heeft de meneer weer heel veel schildpadden gevangen? Op de app komen ze voorbij. Ze zijn echt heel groot. Durf jij ook goed schildpadden te vangen?

    Wil jij het adres even toesturen, dan kunnen wij je wat lekkers per post verzenden.
    We vinden het heel leuk om je verhaal te lezen met mama.
    Op Skype is ook heel leuk. Jij zat aan de tafel via de computer met ons te praten. Wij waren bij tante Mia.

    Hoe vaak mag jij mee op de boot? En hoe groot is de boot? Is die groter dan de boten bij Piet in de haven?

    Wanneer kom jij terug? Pas als de babyschildpadjes zijn geboren?

    Wij wensen jou veel plezier en geluk toe. Tot op de app, Skype of ... .


    Groetjes,

    Aniek en Jur

  • 30 April 2015 - 17:08

    Liesbeth:

    Ha Baukje,
    Wat leuk heb je het daar toch zeg. Hoorde dat je een paar extra weekjes bij geboekt hebt.
    Groot gelijk heb je, geniet ervan, en van je korte vakantie op St Maarten.

    Groetjes Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Baukje

Actief sinds 10 Dec. 2014
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 4258

Voorgaande reizen:

01 Februari 2015 - 31 Mei 2015

zeeschildpadden in Bonaire

Landen bezocht: